Eerlijke restaurant reviews

maandag, 3 februari

Zijn online reviews altijd betrouwbaar? Het houdt de gemoederen nogal bezig de laatste tijd. Lezers zijn bang dat ze voor de gek worden gehouden en dat er weinig eerlijke restaurant reviews te vinden zijn. Restaurants zijn bang voor een slecht imago dat gebaseerd is op onterechte beschuldigingen. Bijvoorbeeld omdat de desbetreffende schrijver nooit in het restaurant heeft gegeten. Hoe zorgt Het Laatste Tafeltje voor eerlijke restaurant reviews? We leggen het graag aan je uit.

Restaurant recensies

Als je bij een bepaald restaurant wilt gaan eten is het natuurlijk fijn om te lezen wat de restaurant recensies van je voorgangers zijn. Op basis daarvan kun je beter beslissen of het restaurant bij jouw persoonlijke voorkeuren past. Houd je van gezellige drukte? Dan ga je misschien liever niet eten bij een klein en rustig restaurant. Ben je vegetariër en lees je dat er weinig variatie is in vegetarische gerechten? Dan maak je wellicht ook een andere keuze. Reviews zijn er dus om jou nog beter van dienst te kunnen zijn. Daarnaast kan een restaurant op basis van reviews zijn diensten verbeteren en daardoor groeien in service.

Plaatsing van restaurant reviews

Gasten die via Het Laatste Tafeltje bij een restaurant gegeten hebben ontvangen de volgende dag een e-mail met daarin de vraag om een restaurant review te schrijven. Op die manier worden er uitsluitend reviews geschreven door gasten die ook daadwerkelijk in het restaurant zijn geweest.
De reviews komen ter beoordeling binnen bij de klantenservice van Het Laatste Tafeltje. Eén keer per week worden alle reviews beoordeeld. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve reviews. Alles wordt geplaatst.
Waarom worden ze dan eerst gecontroleerd? Als wij een erg negatieve review tegen komen, brengen wij het restaurant daar graag persoonlijk van op de hoogte. Op die manier heeft het voor het restaurant een hogere prioriteit om actie te ondernemen. Een restaurant heeft ook de mogelijk om zelf te reageren op reviews die over hen geschreven worden op onze website.
Bovendien maken wij vanuit Het Laatste Tafeltje graag persoonlijk excuses naar gasten die niet tevreden zijn over de geleverde diensten. En dat kan alleen als we weten wat er geschreven wordt.

Reviews Het Laatste Tafeltje

Hoe komt het gemiddelde tot stand?

Heel simpel: door het gemiddelde te gebruiken van alle reviews die geplaatst zijn.
Bij het schrijven van een review kun je halve en hele sterren geven op de volgende onderdelen: Service, Eten en Sfeer. Daarnaast is er nog ruimte voor een persoonlijke tekst en het toevoegen van een foto.
Elke halve ster staat voor 1 punt. Je kunt dus per onderdeel 0 tot 10 punten geven. Het gemiddelde van de drie onderdelen wordt het cijfer van de review. Het cijfer van het restaurant wordt berekend door de som van alle reviews te delen door het aantal geschreven reviews.
Er wordt geen extra gewicht gegeven aan nieuwe reviews of gasten die al vaker een review hebben geschreven.
Mocht het restaurant (geverifieerd) een nieuwe eigenaar krijgen die afstand doet van de reviews over het werk van de oude eigenaar dan zijn wij uiteraard wél bereid reviews te verwijderen.

Reviews Het Laatste Tafeltje

Geen verdienmodel

Het Laatste Tafeltje werkt op no cure no pay basis. Het restaurant betaalt dus pas als er een aanbieding wordt verkocht. Alle promotie zoals nieuwsbrieven, social media en reviews zijn gratis. Het Laatste Tafeltje verdient dus niet extra aan reviews. Het is voor restaurants niet mogelijk om meer te betalen om vervolgens hoger zichtbaar te zijn of een beter review gemiddelde te krijgen.
Een nieuwe aanbieding staat ongeveer 2 weken bovenaan op onze website met het label ‘nieuw’. Daarna verwijderen wij het label en krijgt de aanbieding een random plek op de website. Deze plek verandert elke keer wanneer de pagina wordt ververst.

Nieuwsgierig geworden naar de beoordelingen die via Het Laatste Tafeltje geschreven worden over onze deelnemende restaurants? Lees de reviews.